] }

Tuesday 18 September 2012

dialek ganu part 2

assalamualakum pembuka bicara....
aku sayang negeri ku..negeri Terengganu darul Iman...negeri yang comel lotey (comel sgt2)...
rugi kalau tak datang melawat negeri Ganu nie...hehe..

promote session dah tamat..haha

ingat lagi kat entry nie Dialek Ganu...kali ini aku akan meneruskan dialek ganu dengan cara laen...lebih menarik.haha..jom baca karangan kat bawah nie...


translate : 

Pada malam semalam, mak dan ayah saya tiada di rumah. Saya tinggal seorang diri di rumah. Saya tak suka duk seorang diri. Saya jugak takut.

Selepas itu, saya dengar orang ketuk pintu rumah. Dia memanggil-manggil. Saya pun buka pintu. Saya nampak seekor hantu di depan pintu. Hantu itu melihat saya. Saya berasa takut. Saya pun tutup pintu.

Selepas itu, pintu saya ditendang. Saya berasa sangat takut. Saya pun terus buka pintu. Hantu tadi masih berada di depan rumah. Hantu itu melihat dengan tajam ke arah saya. Saya sangat takut. Dengan serta merta saya pun menutup pintu.


Selepas itu, pintu saya ditendang lagi. Saya tak puas hati dan terus menendang semula pintu itu. Saya nampak pintu itu. Saya sangat takut. Saya pun tutup pintu itu.

Tidak lama kemudian, mak dan ayah saya pulang ke rumah. Hantu itu sudah tiada. Saya sangat suka dan terus memeluk mak saya..
______________________________________________________________________________

tamat sudah karangan seorang budak dari Ganu...jom dengar lak macam mana Zizan menjadi seorang guru untuk mengajar dialek Ganu..hihi..sebelum tkn button play tu, korang stop kan lagu kat blog aku nie....


setakat nie je la entry aku...harap2 korang dapat belajar serba sedikit dialek Ganu nie...hehe..adios...

40 comments:

  1. karangan tu comeyy sangat. hikhik

    ReplyDelete
  2. hoh , semangat cekgu ngajor :P

    ReplyDelete
  3. pengsan cikgu kalau sume budak buat krgn cmnie haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahah...cikgu pun jadi takut kalau mcm nie

      Delete
  4. huhuhuhuhuhu kelaka betoi laaaaa

    ReplyDelete
  5. comel je.. msti jd cikgu ne asik senyum je kan..sb baca karangan yg kawaii2

    ReplyDelete
  6. sian cikgu yg ngajar x phm ckp ganu tu. :))

    ReplyDelete
  7. hehe budak2 cm ni... suka dgr UAI utube bole belaja :)

    ReplyDelete
  8. weeee budak ganu.. hidup ganu..hahaha. rajin plak cg tu membaca.hehe

    ReplyDelete
  9. hahaha.comel je tapi kalau semua buat macam mana pening kepala jugak cikgu nak menandanye. huhu

    ReplyDelete
  10. hantu gak gi main tutup bukok pintu jah..dok rok cetong hantu gitu..

    Tips Untuk Menjadi Muslimah Solehah Cara Ain

    ReplyDelete
  11. ngeheheheohohoehehe, gua tapaham sepatah harem :3
    sila campak gua ke lautan atlantik =.=

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha...lautan atlantik xde pape la...emas pun xde..haha

      Delete
  12. Astagfirullah... hahaha... macam2..ena baca pun agak kurang paham.. kalau ena jadi pemeriksanya, sure tension sampai urat kepala naik nak memarking.. Nasib baik karangan tak pjg.. XD

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..jgn ena..pnt nti dpt budak mcm nie..

      Delete
  13. Hahaha. Budak tu darjah berapa ? Meh nak kasi ceramah pendidikan bahasa melayu. Haha

    ReplyDelete
  14. hehehe , CP memang suke bahas ganu ngn klate nih , unik tapi CP orang perak :D

    ReplyDelete
  15. Me too ..i love my Negeri . Sabah, negeri dibawah bayu ehew:D

    ReplyDelete
  16. haha... kelakar..
    sepupu dulu pun selalu gak tulis karangan guna bahasa harian.. mulalah kena marah di cikgu~~ sepupu anak jati ganu~~
    even aku orang kuantan tapi mak ayah orang ganu..
    insya-Allah boleh faham kalau cakap bahasa ganu..
    tapi kalau bahasa ganu orang hulu memang aku tak faham sikit.. sikit2 aje faham~~

    ReplyDelete
  17. dasyat betul ni bahasa ganu dia... take time kalau nak ubah ni....hahah :)

    ReplyDelete
  18. bakpo cedik na budok hok nulih tu? hahaha

    ReplyDelete

tinggalkan komen anda....
tq...