] }

Sunday, 22 July 2012

teraweh malam ke-2

malam pertame teraweh aku dimulakan di masjid di UPNM...masuk je masjid tengok hitam je...sebab semua pakai baju melayu hitam serta bersampin..muke pun hitam je..aku bosan tengok muke mereka..haha..xde suasana kampung dan aku rindukan suasana teraweh di kampung.

keesokkannya aku ingin mencari kelainan dan suasana yang aku inginkan itu..aku mengajak kawanku sembahyang teraweh di masjid di Pekan Sg Besi...berkain pelikat dan berbaju hitam serta bersongkok menambahkan lagi suasana kampung..

*setibanya di masjid

aku duduk sambil melihat kanak-kanak yang sedang asyik melepak bersame rakan-rakannya..teringat di zaman aku belum baligh dahulu...g masjid pun ikot suke je..janji pergi...time kecik2 dulu laen..bese la..belum sunat...orang ngah solat kat depan..aku duk melepak sambil makan kuih-muih moreh kat belakang...hahaha...janji time tahiyat akhir mesti ade...

dulu g teraweh pun naik basikal je ngn kwn-kwn...xpun jalan kaki bertemankan lampu suluh...sekarang nie budak-budak semua dah pandai naik moto...siap ada moto sendiri lagi...tapi naik basikal lagi best la...cukup je 8 rakaat terus bla dari masjid...p ronda-ronda ngn kawan lak kat kampung...paling best bile ade pesta meriam buluh..pe lagi...p tengok orang main meriam buluh la...pas 2 baru balik rumah...hehe

oh...aku rindukan suasana kampung itu...

aku bebas dari mereka yang berbaju melayu hitam dan bersampin...teraweh malam ke-2 ku ditemani oleh pelbagai usia dan rupe.


*SALAM RAMADHAN DARI PIKO


42 comments:

  1. salam ramadhan piko .

    kenangan puasa time budak budak memang best ! hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..salam ramdhan mun...btol2..

      Delete
  2. kalo dgn kwn2 mmg best...jgn nakal2 ea...

    ReplyDelete
  3. semalam baru balik kg kat taiping..berbuka & berterawih dgn opah mmg best..mmg suasana kg berbeza.. salam ramadhan piko.. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..duk kg mmg best...salam ramdhan..

      Delete
  4. terawih kalau kat kampung sendiri baru best..hehe~ .selamt pose!

    ReplyDelete
  5. ye, nak skodeng awak.. selamat berpose..

    ReplyDelete
  6. haha..memang best cara hidup kat kampung..
    lagi2 ada meriam buluh.mmg gegar 1 kampung la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..kL xde lak meriam buluh..haha

      Delete
  7. nice UPNM.. ade member kat sana.. mcm ne suasana di situ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. suasana tetap same mcm dulu..life askar..haha

      Delete
  8. salam ramadhan dr cik teddy aka dang kahla. hehe

    ReplyDelete
  9. MASA MUDA KUAT NI BUATLAH TERAWIH BYK2, DAH TUA NANTI TAKLARAT... SALAM RAMADHAN..

    ReplyDelete
  10. aku dulu time kat asrama terawih mesti nak ponteng, menyorok dalam loker bilik. hahahahahahhaaq

    ReplyDelete
  11. singgah d hri ke-3 ramadhan.. :)

    ReplyDelete
  12. rindu kat zaman kanak2 gak time ramadhan ni..

    ReplyDelete
  13. tuan blog xhitam ke? opppppp!! jgn marah gurau je.. hehehe.. selamat menyambut bulan ramadhan.. :)

    ReplyDelete
  14. salam ramadhan bro ...hehe....puasa jangan tinggal tau ! sahur pun sama... :)

    ReplyDelete
  15. rindunya nak berterawih kat kg..nak nak zaman kanak2 dulu..siap berbaring lepak lagi kat barisan belakang..hehehehe...selamat berbuka!;)

    ReplyDelete
  16. haha kejam gila dah bosan tengok dorang

    ReplyDelete
  17. haha kenapakah tu perkataan sunat tu besar,kale lain pulak tu.haha
    best nye bace ko ceritee..tak pnah tngok meriam buluh.dngr bunyi je

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe...aku sunat xpe...nti aku wt kt ko meriam..nk??

      Delete
  18. bahagian makan moreh mmg bende best wkto knak3..

    ReplyDelete

tinggalkan komen anda....
tq...